Muziek op school

Muziek op school

Uit onderzoek blijkt dat ouders het jammer vinden dat muziekonderwijs meer en meer dreigt te verdwijnen. Sterker nog; ouders schijnen er zelfs extra schoolgeld voor over te hebben om meer muziek op school te krijgen. Dat extra geld zal nodig zijn voor het inhuren van professionele krachten, omdat simpelweg de huidige leerkrachten niet de vaardigheden hebben muziekles te geven. Ze zien er bovendien tegenop om te zingen voor de klas, nog afgezien van het feit of dit zuiver is of niet.

 

Muziek stimuleert de creativiteit

Er wordt niet zo heel veel aandacht en tijd besteed aan muziek op school, zoals ook het aantal uren dat kinderen nog gym krijgen al drastisch is teruggeschroefd. Zonde, want muziekonderwijs is goed voor een kind. Daarom ook pleiten steeds meer organisaties en scholen voor de terugkeer van muziek op school. Muziek op school? Ja! Want wist jij wel dat muziek de creativiteit stimuleert?

 

Ook goed voor de motorische ontwikkeling van kinderen

Daarnaast is het bewezen dat het bespelen van een instrument de motorische ontwikkeling van kinderen ten goede komt. Ook zaken als discipline en doorzettingsvermogen verbeteren door muziek op school. Nog iets: als kinderen samen muziek maken op school, leer je ze nadrukkelijk rekening met elkaar houden. En bovendien is muziek maken natuurlijk altijd een plezierige bezigheid.

 

Zijn leerkrachten bekwaam om muziekonderwijs te geven?

Ondertussen blijkt dat ruim driekwart van de ouders ook graag meer muziekonderwijs op school wil, nu zij ook steeds meer lezen over de voordelen van muziekonderwijs. Muziek- en cultuuronderwijs zijn belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen. De maatschappij wordt er creatiever door. Probleem is echter de mate van bekwaamheid om muziekles te kunnen geven. Slechts een klein deel van de scholen acht hun leerkracht in staat om op juiste wijze muziek te geven, laat staan dat ze zingen voor de las. Voor goede muziekles zal dus externe expertise ingehuurd moeten worden. De ouders hebben daar zelfs een extra financiële bijdrage voor over.

 

Positief effect op de prestaties in de klas

Kinderen ervaren muziek op school als iets leuks, het geeft ze plezier. Daarnaast is bewezen dat het maken van muziek een positief effect heeft op de schoolprestaties van de kinderen. De motoriek verbetert, net als discipline en het rekening houden met een ander. Bovendien worden door muziekonderwijs de sociale en emotionele vaardigheden sterk verbeterd. Reden genoeg dus om massaal te pleiten voor meer muziek op de scholen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *