Leuk Leren

Het gebeurt steeds vaker dat klassen digitale content in gaan zetten om hun leerlingen dingen te leren. Dit gebeurt al volop bij de Nederlandse basisscholen en middelbare scholen. Dit leuke leren met digitale content heeft heel veel voordelen op het gebied van leukheid. Leerlingen hoeven niet meer met zware boekentassen te lopen en daarnaast is het heel efficiënt om lessen in te delen met dit soort content. Denk maar eens aan het feit dat leerlingen hierdoor gewoon via hun tablet of laptop de les kunnen volgen door middel van video’s en apps.

De voordelen en nadelen van leuk leren

Er zijn heel veel voordelen aan het werken met leuke digitale content op scholen. Ten eerste zie je dat het makkelijker is om de lessen aan te spitsen op de studenten. Leuk leren is hierbij het uitgangspunt en dit zorgt ervoor dat je heel gemakkelijk om kunt gaan met de digitalisering van leuk leren. Een ander voordeel is dat de middelbare scholen geen kilo’s aan boeken meer mee hoeven te zeulen naar de lessen, wat zeker minder leuk leren is. Daarnaast merk je dat er hierdoor meer ruimte overblijft om bijvoorbeeld eigen boeken mee te nemen en om daarnaast ook na school wat leuks te gaan doen. Je hebt immers geen grote tas vol boeken meer bij je.

De nadelen van leuk leren.

Leuk leren

 

De nadelen van het digitale, leuke leren zijn er niet mondjesmaat. Er zijn kritieken van over de hele wereld, met name vanuit Duitsland. Het probleem waar leraren tegenaan lopen is dat de lessen nu te afhankelijk worden van techniek en hierdoor merken ze dat de leerlingen soms te maken krijgen met storingen of niet werkende apps. Hierdoor kunnen ze dan één of twee gehele lessen missen en dat is zeer lastig. Daarnaast zie je ook dat er heel veel problemen ontstaan in het contact tussen leraren en studenten. De schermpjes trekken natuurlijkerwijs de aandacht van leerlingen, want dat is wat fel licht nou eenmaal doet. Hierdoor gaat de kwaliteit van interacties tussen studenten en docenten hard achteruit. Dit leuk leren heeft dus een grote invloed op de relaties.

Digitaal leren is leuk leren

Daarnaast komen er steeds meer onderzoeken naar buiten vanuit Duitsland waar neurologen beschrijven dat het helemaal niet mogelijk is voor studenten om te leren van digitale platformen. Het is namelijk zo dat de hersenen emoties aan handelingen of gelezen teksten koppelen en hiermee herinneringen creëert. Bij digitale content kun je dit proces niet doormaken en leer je dus niet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *